ساخت و برپايي يک وبلاگ از جذابيت و محبوبيت فراواني در بين جوانان برخوردار
شده چراکه با صرف فقط سه دقيقه بسادگي ميتوان يک وبلاگ را برپا کرد . اما مديريت
وبلاگ هم آيا به همين سادگي هست ؟! منظور مديريت محتواست . يکي از دغدقه هاي
صاحبان وبلاگ هميشه اين بوده که چگونه به شمار بازديدکنندگان وبلاگشان بيفزايند . و
در اين راستا دست به يک سري کارهاي عجيب و غريب ميزنند .
شايع ترين کاري که براي افزودن شمار بازديدکنندگان وبلاگ متداول اس انکه روي موس
خود يک جمله کليشه اي را ذخيره کرده و بعد راه ميافتند و وبلاگهاي بروز شده را باز
ميکنند و حتي قبل از اينکه بطور کامل باز شود سراغ بخش نظر رفته و آنرا منتقل
ميکنند . اين جملات آنقدر کليشه اي و کهنه است که ديگر کسي را نميفريبد . جملاتي
مثل محشر بود کولاک کردي بينظير بود آپ جالبي داشتي و از اين قبيل و بعد بلافاصله
منم آپ هستم منتظر قدوم سبز شما هستم ! ...
اما شيوه ديگر جلب مشتري پرداختن به ظاهر وبلاگ است آنهم با توسل به عکس هاي
بسيار سنگين و حجيم و بي خاصيت . و يا گذاشتن فلاش هاي مختلف و بدتر از آن موسيقي
هاي با فرمت ام پي 3 که براي دريافت کامل آن گاه تا ده دقيقه يا بيشتر ميبايست
منتظر شد . و گروهي ديگر هم علاقه شديد به افزودن اسکريپت هاي جاوا در وبلاگ خود را
دارند . اسکريپت هايي مثل ريزش برگ و برف و باران و لرزاننده ها و ... که چيزي جز
مزاحمت و ايجاد دلزدگي نميکند و بعضا هم بدليل عدم آشنايي با جاوا ، وبلاگ را دچار
خطاي برنامه نويسي ميکنند و حتي رايانه کاربران بازديدکننده ها را مختل ميکنند .
اينها همه نشان از آن دارد که کاربران وبلاگ ها عمدتا غافلند از هدفمندي وبلاگ
چرا که وبلاگ اگر چه ميتواند هر نوع ظاهر و برنامه نويسي را داشته باشد اما تنها
چيزي که جدا ريگران را مجذوب خود ميکند محتواي آن است نه ظاهر آن .
يک وبلاگ خوب ميبايست چگونه باشد ؟
يک وبلاگ خوب داراي اين صفات چند گانه ذيل است
محتواي دست اول
متاسفانه رايج شده که صاحبان وبلاگ ها مطالبي را از ديکران يافته و آنرا بنام خود
در وبلاگشان منتشر ميکنند . البته در وحله اول ممکن است اين مطالب براي کسي که بار
اول است که آنرا ميخواند جذاب باشد و ايجاد سمپاتي کند اما وقتي عين اين مطلب را در
جاتي ديگر هم خواند آنگاه متوجه عدم صداقت فرد اول ميشود و ديگر از او دل ميکند .
پس ذکر منابع بسيار مهم است و اين باعث بالاتر رفتن پرستيژ صاحب وبلاگ ميشود نه
کاهش آن . يک انسان منطقي همواره بدنبال منافع دراز مدت است نه کوتاه مدت .
وبلاگ ميبايست سبک باشد ( از نظر حجمي )
درحاليکه سعي مديران اصلي وبلاگ ها هميشه ايجاد سيستم هايي است که بايت به بايت از
حجم سيستم بکاهند تا دريافت سريعتر و هزينه کمتري را تحميل کند اما صاحبان وبلاگ ها
گويي گوششان بدهکار اين نکته مهم نيست و تا ميتوانند آنرا با موسيقي ها و عکس هات و
اسکريبت ها سنگين و سنگين و سنگين تر ميکنند . اين موضوع باعث ميشود که بازديد
کننده هربار فقط يک بار از وبلاگتان بازديبد کند مگر اينکه واقعا کارتان داشته باشد
( آپت عالي بود بمنم سر بزن !! ) ما در جاي خود توضيحاتي در ارتباط با موضوعاتي که
ميتواند به کم حجم شدن وبلاگتان کمک کند اشاره خواهيم کرد .
دارابودن يک قالب مناسب
هر چقدر يک سايت پر محتوا باشد و هر چقدر داراي حجم کم و دريافت سريع باشد اما
چنانکه از قالب عجيب و غريب استفاده کرده باشد باز هم اين سايت يا وبلاگ نميتواند
ايجاد جذابيت و کشش کند . شما تصور کنيد ميخواهيد مطلب يک وبلاگ را سريعا بخوانيد
اما دايم برگ ها روي متون حرکت ميکنند و يا متن نوشته شده هم رنگ زمينه وبلاگ است و
بزحمت قابل خواندن است خوب شما آن مطالب را نيمه تمام رها ميکنيد . ما در جاي خود
به نوع قلم و زمينه و رنگ هاي آن اشاره خواهيم کرد .
مطالب ارايه شده داراي انسجام و طبقه بندي شده باشد .
اين درست است که اکثر وبلاگ ها دل نوشته هاي پراکنده هستند اما در اين حالت نميتوان
انتظار ايجاد جذابيت و کشش کرد . شما ممکن است که بخواهيد در باره موضوعات مختلفي
صحبت کنيد و نظرتان را به اشتراک بگذاريد در چنين حالتي جدا لازم است که مطالب طبقه
بندي شده و در جايگاه مشخص خود قرار داشته باشند و دسترسي به آنها بسادگي نه با کمک
جستجو گر ! انجام بگيرد .طبقه بندي کردن موضوعي حتي شما را در زندگي فردي نيز کمک
ميکند ه در کار هايتان و اعمالتان کنترل و دقت بيشتر داشته باشيد و از اتلاف وقت
کمتري برخوردار شويد . شما از امکاناتي که مديريت محتواي وبلاگ در اختيارتان قرار
ميذهد استفاده کنيد .
دسترسي به نقاط مثبت وبلاگ را مشکل نکنيد .
اين امر بخصوص در ارتباط با سايت هاي رايج با نوع برنامه نويسي پي اچ پي و قالب هاي
سي ام اس بسيار رايج شده که يک انجمن مسيازند و ميگويند که بايد عضو شويد تا به
امکامنات داخل سايت دسترسي يابيد و اين عمل را حتي با پيچ در پيچ کردن مراحل عضويت
مشکل تر ميکنند . صاحبان چنين سايت ها غافلند از اينکه اين عمل بيش از 70 درصد از
بازديد کننده ها را فراري ميدهد و آنها هم که عضو هستند چندان گلي بسرشان نميزنند
از اين عضويتشان . به همين دليل توصيه ميکنيم که از اين رفتار کودکانه دست بردارند
کمااينکه اين روش کاربران را يک سطح به مديريت نزديکتر کرده و از امنيت سايتشان
ميکاهد . در مورد وبلاگ ها هم کمابيش شاهد اينگونه رفتارها هستيم بعنوان مثال با
تيتر درشت ارايه يک موسيقز جديد و معروف را مطرح ميکنند اما هرچه در وبلاگ جستجو
ميکنيد چيزي را با اين عنوان پيدا نميکنيد .
نصب آگهي بعنوان منبع درآمد
البته کسب درآمد از اين طريق باب روز شده اما از آنجا که اين آگهي ها فرمت خاص خودش
را داشته و با قالب وبلاگ مربوطه و بخصوص با محتوا وبلاگ تناسبي ندارد و مهمتر
اينکه معمولا از فلاش هاي سنگين استفاده ميشود بنابر اين بشدت از محبوبيت وبلاگ
ميکاهد .
دردني و بيروني کردن منطقي مطالب
چنانکه مطالبي که در يک انتشار ( پست ) ارايه ميدهيد در حد حداکثر ده خط باشد بهتر
است که آنرا تماما بيرون نمايش دهيد ولي اگر بيش از ده خط بود به درون آن منتقل
کنيد . متاسفانه بسياري از صاحبان سايت هاي خبري هم به اين نکته توجه ندارند و فقط
دو خط را در بيرون قرار ميدهند اما اين سبب ميشود که بازديد کننده وقتي مواجه ميشود
که با صرف وقت زياد وارد بخش خبر مربوطه شده اما يک خبر يا مطلب 5 خطي نصيبش شده
ديگر ترغيبي را پيگيري همه مطالب منتشره از خود نشان نميدهد .
بروز کردن مستمر و مرتب
البته هميشه اين حالت رايج است در بين وبلاگ نويس ها که ابتداي برپايي وبلاگشان تند
و تند آنرا بروز ميکنند و سپس دچار بي نظمي ميشوند و دست آخر هم آنرا رها ميکنند .
خوب اين يک حالت طبيعي در افراد است اما چنانکه ميخواهيد بازديدکنندگاني داشته
باشيد که به شما وفا دار باشند لازم است که بخودتان سختي بيشتري داده و مطالبتان را
سر موعد مقذري که از قبل اعلام کرده ايد منتشر کنيد تا ديگران بدانند کي سراغ شما
بيايند و دست خالي نروند . رعايت اين نکته حتي در زندگي فردش شما هم نقش مهمي ايفا
کرده و شما را تبديل به فردي جدي مينمايد که ديگران ناچارند روي قراهايتان حساب
مخصوص باز کنند .
انتقاد پذيري
البته کمند افرادي که قادر به انتقاد اصولي باشند و بيشتر افراد را نميتواند جدي
گرفت اما بهر جهت انتقادات را توجه کنيد و بي اعتنا نباشيد و حداقل از انتقادشان
تشکر کنيد تا احساس نزديکي بيشتري با مخاطبانتان را ايجاد کنيد .
انتخاب کردن مخاطبان يا فراگيري؟!
اين يک نکته اساسي و يک چالش جدي در ارتباط با مخاطبان وبلاگ ميباشد . اين امکان
ندارد که فردي محبوب همه باشد بالاخره هر فرد خصوصياتي دارد که با خصوصيات ديگري
متفاوت و يا متضاد ميباشد . بنابراين چنانکه ميخواهيد يک وبلاگ خوب داشته باشيد
مخاطبانتان را معطل خود نکنيد اگر فردي فراگير هستيد و يا يک فرد تعريف شده ، آنرا
از همان ابتدا مطرح کنيد و مخاطبان را با اعلام اين موضوع انتخاب کنيد . بدين معني
که از همان ابتداي راه معلوم کنيد که داراي چه نقطه نظرهاي تعريف شده اي هستيد اين
باعث ميشود که مخاطبانتان کم اما کاملا صميمي و جدي باشند . البته سپس ميتوانيد
فراگير تر بشويد اما روند معکوس آن بيشتر به شما لطمه خواهد زد .
موفق باشيد . |